Anya, nő, sport.

A nagy diéta választó, avagy az egészséges étrend alapjai – 1. rész

A posztnak nem célja az ajánlás, vagy nem ajánlás, csupán az információ átadás. Én magam nem vagyok dietetikus, de életmódomból és munkámból adódóan sokszor, sokat foglalkoztam a témával. ÉS, mivel én magam nem vagyok dietetikus, a következő cikk sorozatot, közzététel előtt átnézettem Csík Orsolya, dietetikussal, és ezúton is köszönöm neki a tanácsokat, a javításokat.
 
 
 
AZT GONDOLOD, HOGY SPECIÁLIS ÉTRENDRE LENNE SZÜKSÉGED? RÁKERESTÉL A GOOGLE-BEN, ÉS ANNYI TALÁLATOT KAPTÁL, HOGY FELADTAD A KERESÉST?
 
Sokan választják a divatos fogyókúrákat, hogy mihamarabb elérjék a kívánt testsúlyt, akár testmozgás nélkül, de sajnos az egyoldalú étrend, a hirtelen kalória megvonás időlegesen csak még több elégetni való zsírhoz vezet. 
 
HONNAN TUDOM, HOGY AZ ÁLTALAM VÁLASZTOTT DIÉTA JÓ-E?
 
Az alapszabály a kiegyensúlyozottság.  Nem hagyj ki semmit, kell a szénhidrát, kell a zsír és kell a fehérje is – ezek arányát kell figyelni, illetve a szénhidrátok minőségét, felszívódási sebességét.
 
 

 

JÓ-JÓ, EZT ÉRTEM. DE HOGYAN VÁLASSZAK?
 
Ha diétára, azaz speciális étrendre van szükséged, először határozd meg a célod – mi az az élethelyzet, ami miatt erre rászorulsz. Betegség? Várandóság? Túlsúly?
 
Második lépés: döntsd el, hogy tényleg DIÉTÁRA van szükséged, vagy “csak” az egészséges életmód és étrend lépéseit kell bevezetned? A diéta célja a szervezet megváltozott állapotához igazodó táplálkozás. 
 
Harmadik lépés, hogy határozd meg a saját határaidat. Például ne válassz olyan diétát, amelynek alap ételei közül a felét nem szereted. Nem vagy képes teljesen lemondani valamely kedvencedről, de képes vagy annak mennyiségét csökkenteni az étrendedben?
 
Ha ezeket az alapszabályokat lefektetted, nézz utána a lehetőségeknek, és ne ragadj le az első jónak tűnő opciónál.
 
HONNAN TUDOM, HOGY MIK KÖZÜL VÁLASZTHATOK?
 
Ma már az internet nagyon jó forrás ehhez, de pont itt számos hibás feltevést, rossz tanácsot is találsz. Ha szakszerű segítséget szeretnél, keress fel egy dietetikust.
 
Ha mégis a neten való böngészést választod, íme egy kis segítség (ABC-sorrendben):
 

ATKINS DIÉTA

 
Követői mikor ajánlják?
Ha nem bírod az éhezést, de gyorsan akarsz fogyni, és tisztában vagy a szénhidrát mentes étkezés kockázataival, tüneteivel! (Én soha.)

 

Az Atkins diéta lényege a zsírégetés folyamatának beindítása, vagyis annak elérése, hogy szervezetünk minél előbb a zsírok égetéséből nyerje a működéséhez szükséges energiát. Ezt viszont a szénhidrát bevitel drasztikus csökkentésével lehet elérni.
 
Mit mondanak az ellenzői?
A teljes szénhidrát mentesség kimondottan káros az egészségre!
Megnő a szívroham és szélütés kockázata. A módszer pikantériája, hogy Robert Atkins amerikai szívgyógyász, aki kidolgozta ezt a diétát, szintén szívroham következtében halt meg.
 

FEHÉRJE DIÉTA

Követői mikor ajánlják?
Ha hamar meg akarsz szabadulni pár kilótól, és szereted a húst.  Sok hús és tojás fogyasztással jár, viszonylag kevés növényi rostot tartalmaz.
DE!
Ez nem végezhető hosszú távon, 1-2 hétig tartható fent, emiatt különösen fontos a helyes táplálkozási szokások kialakítása a diéta végén, ha nem akarsz vissza hízni.
Mit mondanak az ellenzői?
Nem ismétlem önmagam, egyoldalúság, szénhidrát mentesség…
 
 

GLUTÉNMENTES DIÉTA

Követői mikor ajánlják?
Ha lisztérzékeny (coeliákia) vagy, ami egy, a vékonybél nyálkahártyájának súlyos károsodásával járó betegség. Ha evés után puffadást érzel, nehezen emésztesz, hiába csökkentetted a kalória bevitelt, mégsem fogysz, gyakran fáj a fejed, fáradékony vagy.
 
A glutén a búzában, rozsban és árpában, zabban található fehérje-komplex, melynek fogyasztása emésztési nehézségeket, lelassult anyagcserét és testsúly problémákat okozhat.
 
Mit mondanak az ellenzői?
A gluténmentes diéta nem fogyókúrás módszer, hanem egy betegség diétás terápiája, csak úgy tudatlanul belevágni veszélyes lehet, főleg ha a vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag teljes kiőrlésű gabonákat kihagyjuk az étrendünkből.
 
 

HARCOSOK ÉTRENDJE

Követői mikor ajánlják?
Ha eleged van a kalóriák számolgatásából, a fehérje-zsír-szénhidrát arány nyomon követéséből, a tiltásokból.
A Harcosok étrendje megalkotója egy ex-katona, Ori Hofmekler, aki szerint a hormon- és idegrendszeri működéseket figyelembe véve kéne étkeznünk. Az evolúció során kialakult napi ciklusunkra és az ösztöneinkre hallgat. Elmélete, hogy nem véletlen kívánod este a nasit – ez a normális energia igénye a szervezetnek. Napközben csak zöldséget, gyümölcsöt enged, este viszont annyit ehetsz, amennyit bírsz, és azt, amit akarsz.
 
Mit mondanak az ellenzői?
A túlevéstől könnyen gyomorbántalmak, hasfájás lehet, ráadásul sokan nem tartják be a nappali szigorú alul-evést, így nem is érnek el eredményt. Cukorbetegeknek és fiatal, fejlődő szervezetnek egyáltalán nem ajánlott.  Az elalvás előtti étkezés egyértelműen felelős a refluxbetegség kialakulásáért. Az ősembernek tényleg szüksége volt az esti bőséges étkezésre, hiszen nem fűtött lakásban ágyban, nyugodtan aludt, mint mi. De mi nem vagyunk ősemberek.
 
Folytatás:
 
 
Tőkés Renáta
 
Fitness edző, Pre- és posztnatális edző,
Okleveles Kangatrainer,
PreKanga és KangaBurn edző,
RTM – Rectus Training Method kidolgozója
Foam Roller és AcuTape terapeuta,
Babahordozási tanácsadó,
Beactive Állapotos torna a személyi edzésben oktató
Kangatraining Magyarország Országos Vezető
Renka
Renka

 

 
 
 
 
Lektorálta: Csík Orsolya dietetikus (egeszsegesdieta.eu)
 

 

 

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!