Anya, nő, sport.

A nagy diéta választó, avagy az egészséges étrend alapjai – 4. rész

KÁPOSZTALEVES, SZÉTVÁLASZTÓ, LÚGOSÍTÓ, MEDITERRÁN, NORBI, ATKINS, FEHÉRJE, GLUTÉNMENTES, HARCOSOK ÉTRENDJE, PALEOLIT, VEGETÁRIÁNUS, VÉRCSOPORT DIÉTA, TESTKONTROLL, TISZTÍTÓ KÚRÁK… A SOR MÉG NAGYON NEM TELJES. 
 
Ha speciális diétára van szükséged, olvasd végig korábbi cikkeimet, mely alapján találsz egy irányt, amerre elindulhatsz. Az életmód váltás nem feltételen valamely diétában rejlik. Ha tényleg végig olvastad, utána jártál, akkor rájössz, hogy a diéták átfedik egymást.
 
Bizonyos alapelvek több diétában is jelen vannak, bizonyos dolgok több diétában is tiltottak.
Ha ez túl sok, de fogyni akarsz, egészségesen élni, és nem fanatikusan napi 24 órában egy téma körül forogni, kutatni, recepteket keresni, akkor…
 
 
 
…kövesd a kiegyensúlyozott táplálkozás alapelveit, tartsd be a mértékletességet, mozogj heti háromszor minimum, és látni fogod az eredményt. 
 
 
1. A legfontosabb, a mértékletesség! Mindenből lehet enni, de meg kell tudni szabni a határokat.
 
2. Törekedj a változatosságra, sokszínűségre! Ne félj kipróbálni az újat. Ha egyoldalúan táplálkozol, nagy eséllyel kimaradhat valamely, a szervezeted számára fontos összetevő.       
     
3. Vigyázz a szénhidráttal! Ha egészséges életmódra vágysz, az egyszerű cukrok (fehér cukor, fehér liszt, tészták…) túlzott fogyasztását kerülni kell. 
DE: a szénhidrát fontos energiaforrása a testnek, az agynak!Szénhidrát nélkül energiád se lesz, úgyhogy a teljes szénhidrát-mentes életmód kimondottan káros!
Az egészség megőrzésében fontos szerepet játszanak az összetett szénhidrátok, melyek a teljes őrlésű gabonaipari termékekben és a zöldségekben, gyümölcsökben találhatók meg. Az egészséges táplálkozásban a szénhidrát-fehérje-zsír arány 50-55% – 30 % – 15-20 %.
 
4. A fehér cukor teljesen kitörölhető az étrendből, próbáld meg elhagyni, nem helyettesíteni. Az oly divatos egyéb “cukrok” (nyírfa cukor xilit, eritrit) lehet, hogy nem dobják meg a vércukor szintedet, de mivel cukoralkoholok, ha sokat használsz belőlük, a májban meg rombolnak. 
 
5. Csökkentsd a só bevitelt! Hamar megszokja a szervezeted a kevésbé sós ízt, és nagyon jót teszel magadnak!
 
6. Válaszd a teljes kiőrlésűt. Nem kell lemondani teljesen a kenyérről, a diabetológián cukorbetegeknek javasolt étrendben is szerepel a reggelihez egy szelet kenyér.
 
7. Köretnek ritkán fogyassz krumplit, és ne túl gyakran rizst. Preferáld a zöld köretet.
 
8. Naponta többször fogyassz zöldséget, gyümölcsöt – például gyümölcsökből is nagyon finom köretet lehet készíteni.
 
9. Naponta 4-5-ször egyél. A reggeli ne maradjon ki!
 
10. Fogyassz minimum 2,5-3 liter folyadékot – de ne szénsavas, cukrozott vagy koffein tartalmú üdítőkből! Az ideális folyadék mennyiség testtömeg kilogrammonként fél deciliter!
 
11. Sütéshez, főzéshez állati eredetű zsír helyett növényi eredetű olajat használj.                                                                                                                     
 
Fogyni csak teljes életmód váltással lehet.
 
A különböző intenzív fogyókúrák többet ártanak, mint használnak! 
 
A kúra befejezése után még többet hízol vissza, mint amit keservesen leadtál. Ha édes ízre vágysz, ne tiltsd magadtól, de egy kocka étcsoki is elég, nem kell egy egész tábla!

Poór Balázs Hagyományos Kínai Belgyógyász, táplálkozási szakértőt idézve: a cukorral addig nincs baj, míg Te uralod, és nem az ural téged.

 
Ki tudod alakítani úgy az életmódod, hogy megfelelj az irányelveknek, de mégis ízletes, változatos ételek kerüljenek az asztalra. 
 
Próbáld ki, és hamarosan megszokássá válik az egészséges étkezés!
 
Tőkés Renáta
 
Fitness edző, Pre- és posztnatális edző,
Okleveles Kangatrainer,
PreKanga és KangaBurn edző,
RTM – Rectus Training Method kidolgozója,
Foam Roller és AcuTape terapeuta,
Babahordozási tanácsadó,
Beactive Állapotos torna a személyi edzésben oktató
Kangatraining Magyarország Országos Vezető
Renka

 

 
 
 
 
 
 
Lektorálta: Csík Orsolya dietetikus (egeszsegesdieta.eu)
 
Korábban:
 
 
 

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!