Anya, nő, sport.

Az ANYÁK védelmében

A cél az ANYÁK VÉDELME. A NŐ védelme.

A baba-mama torna tartása egyre népszerűbb tevékenység lett, sőt mi több, egyre többen foglalkoznak „szülés utáni alakformálással” mindenféle megelőző tanulmányok nélkül. 

Láttam egyszer egy videót, amint egy férfi edző tartott hordozós alakformáló tornát. Széles terpeszben guggoltatta a lányokat egész pici babákkal. Láttam on-line oldalt, ahol a fekvőtámaszokat, hasprést és szintén a népszerű széles terpeszben guggolást ajánlották fő képként, ezzel reklámozták magukat. (Gyakorlatilag a 3 tiltott gyakorlat a szülés után bizonyos ideig). 
Beszélgettem olyan szülés utáni mozgásformát kínáló kollégával, aki nem tudja, hogy az egyenes hasizmok szétválása létező és komoly probléma a nőknél szülés után.
 
Sokan pedig azért hiszik azt, hogy tudják, hogyan kell tornázni szülés után, mert ők képesek voltak rá… vagy mert egyszer részt vettek egy ilyen órán.
 

Szeretném kihangsúlyozni, hogy ez nem az edzők hibája! Ők is szeretnének a babájukkal mozogni és Magyarországon a sportedzői képzés nem tartalmaz erről egyetlen szót sem. Ezért végzem külföldön a továbbképzéseim nagy részét, ezért végzek el 2-3 képzést ugyanabban a témában, más és más oktatóknál. Mert a tudást Magyarországon így lehet össze szedni; és nem úgy, hogy ha „én meg tudom csinálni, akkor mindenki képes rá / nincs kifogás stb” .

Ezt a tudást olyan embereknek adom át, akik megbecsülik, védik és fontosabb nekik a nő, az anya, mint a „gyorsan-ezen-meggazdagodok-mert-a-nők-otthon-pont-ráérnek” szemléletű emberek.

Sajnos Magyarországon nagyon elhanyagolt téma a posztnatális, azaz szülés utáni edzés módszere, pedig a hirtelen, korábban megszokott edzés újra kezdése komoly sérüléseket, hosszú távon maradandó károkat okozhat a frissen szült nő szervezetében. Attól, hogy valaki szült egy-kettő-három gyereket, és ő pont megtudja csinálni a bizonyos feladatokat, vagy neki pont nem sérült a hasizma, gátizma, nem jelenti azt, hogy ért a szülés utáni edzés módszeréhez!
 
Mikor ilyen videókat látok, megjelenik előttem az előtte-utána kép:
  • Előtte: kis túlsúly, nagyobb pocak. 
  • Utána rövid idővel: formás test. 
  • Utána pár év múlva: esztétikailag problémás has, köldöksérv, derékfájás, műtött csukló, fájós térd, tena lady betét. 
Igen, ez lehet a vége. És ennél lehet durvább is.
 

Tudomásul kell vennünk, hogy a szülés után nem lehet ugyanúgy tornázni, mint korábban. Van, akinek csak pár hónapig kell oda figyelnie magára, van, akinek életmód szerűen változtatni kell az edzésein. És ezt meg kell tanulni. 

Ilyenkor sérülékenyebb a női test, ne ilyenkor spárgázz, ne ilyenkor akarj testépítéssel foglalkozni! Az elsődleges célod a regeneráció legyen, és utána jöjjön a többi cél.

Elrettentő példaként beleégett a retinámba az a kép, amit anatómia képzésen láttam, miszerint egy idősebb hölgynek olyan méhsüllyedése volt, hogy szó szerint kilógott a méhe a lába között. A doktornő elmondta, hogy a néni pár lépésenként kezével vissza kellett, hogy tegye a méhét a helyére. Igen, így is járhatsz, de lehetsz egészséges, erős szenior korban is. Bizony a kulcs a szülés utáni időszakban van.
 
A Kangatraining hosszú évek munkája, és nem csak egy edző ötlete a mozgásra. Egy szülész-nőgyógyász doktornő, egy gyógytornász, egy szülésznő ÉS egy pre- és posztnatális edzői képesítéssel rendelkező három gyermekes anya munkája. A lehető legoptimálisabban van felépítve ahhoz, hogy szülés után a babáddal együtt tudj mozogni, sérülés mentesen, hatásosan. 
 

Akkor kezdj el mozogni, amikor Te úgy érzed, hogy készen állsz, hogy hiányzik és szükséged van rá (akár 6-8 héttel, vagy akar hónapokkal a szülés után).

Mert mindenki más, más volt a várandóssága, a szülése, más a teste és az igényei, másként regenerálódik, és más a babája is.

 

Amíg a babád szívesen mozog veled, addig szépen megerősödsz, regenerálódsz, és felkészül a szervezeted a következő gyermekre, vagy akár a hosszú távú céljaidként kitűzött keményebb edzések elvégzésére.

Kérlek, a saját érdekedben, szülés után 1 évig ne menj olyan edzőhöz, aki nem tanítja meg a gátizom tornát! Ne menj olyan edzőhöz, aki nem tudja, hogy a hasizmokat ellenőrizni kell! Ne menj olyan edzőhöz, akinek nem mered elmondani, hogy a szeméremcsontodban éles nyilallásokat érzel, vagy hogy bizony vizelet visszatartási problémáid vannak a szülés óta. Ők is nagyon jó edzők, hozzájuk később járj, ha már megerősödtél.

Kiscsoportos foglalkozásokra menj, ahol az edző ismer téged; tudja, hogy a jelen lévőkből egynek gerincsérve van, egy másiknak köldök sérve, kettőnek komoly Rectus Diastasisa, kettőnek gátizom gyengesége, egynek fáj a térde, egynek a csuklója. Van, akinek pedig ezek a problémák halmozottan jelennek meg.
Az edző tudja kezelni a kiscsoportot, bizonyos gyakorlatoknál szól, hogy akkor te ezt ne csináld, helyette végezd ezt meg ezt. Tudja kezelni, ha te korábban sportoltál, és keményebb gyakorlatokra vágysz, de azt is, ha most kezded a mozgást, és meg kell erősödj előbb.

És a Babák védelmében: ha hordozós mozgásformát választasz, olyan helyre menj, ahol tisztában vannak azzal, mik a babahordozás alapjai. Ahol nem jelenik meg olyan kép az edző facebook oldalán, mely szerint helytelenül hordozott babával edz a háttérben az anyuka. 

 A babák csípője és gerince nem olyan, mint a felnőtteké. Nekik az ideális fejlődést az biztosítja, ha olyan hordozó eszközt használsz, melyben úgynevezett M-pozícióban van a baba lába, a térdhajlattól térdhajlatig megtámasztva, a gerince pontról-pontra támogatva, van fejtámasztási lehetősége a hordozónak és véletlenül sem kifelé hordozzuk őt.  

Ezért válaszd a Kangatraining-et. Mert Magyarországon nincs olyan, hogy Posztnatális edző képzés, csak a Kangatraining-en tudod megtanulni azt, hogy mit-hogyan-miért. Mert a magyarországi Kangatraining hátterében is áll egy szülész-nőgyógyász doktornő, aki folyamatosan segít a trénereknek, ha olyan kérdés merül fel, amire nem tudják a választ. Mert a trénerek folyamatosan képzik magukat, továbbképzésekre járnak, és kőkeményen tanultak hónapokig, vizsgáztak, mire megtartották az első órájukat. Mert a Kangatraining mögött a Manduca, a DidyMos, és a Magyarinda cég áll, mert a trénerek tudják, hogyan kell a babát hordozni és tudnak adni Neked megfelelő hordozó eszközt, ha nincs sajátod. Mert a trénerek mind átestek már a szülésen, és tudják, milyen a kisbabás élet. Mert nem az a céljuk, hogy „egyet-akkor-is-megcsináltatok-ebből-a-gyakorlatból-ha-nem-bírja”, hanem tudják, hogy a fokozatosság mennyire fontos. Tudják, hogy milyen az, ha éjszaka ötször-hatszor kelsz, de te mégis az egészségedért is akarsz tenni. 

Mert Te tudod, hogy akkor nyújthatod a legtöbbet a babádnak, a családodnak, ha fitt vagy és egészséges. 
 
Mert Te tudod, hogy Fitt Anyuka, Boldog Baba. És Boldog Apa.
 

Cikkemmel nem szeretnék megbántani senkit és nem nevesítek, nem az a célom, hogy bárkit elítéljek. Célom az Anyák védelme.

Kedves edző-társam, kérlek ne sértődj meg, ne írj negatív kommenteket. Oszd meg Te is ezt a cikket, és tanulj Te is. A Nők védelmében. Az Anyák védelmében.
 
Tőkés Renáta
 
Fitness edző, Pre- és posztnatális Fitness Specialista (AFPA),
Okleveles Kangatrainer,
PreKanga és KangaBurn edző,
RTM – Rectus Training Method kidolgozója,
Foam Roller és AcuTape terapeuta,
Babahordozási tanácsadó,
Beactive Állapotos torna a személyi edzésben oktató
Kangatraining Magyarország Országos Vezető
Renka

 

 
 
 
 

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!